بازدید 2045
در نشست خبری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مطرح شد:

سامانه خودکاربری لایحه برای عموم مردم رونمایی شد/۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند/ثبت  ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیک بین قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی

ارتباط تمامی کلانتری‌های سراسر کشور با مراجع قضایی به صورت برخط والکترونیک است. در این طرح امکان دریافت مستقیم و برخط شکوائیه در راستای اجرای ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری فراهم‌شده است. با اجرای این طرح موجب کاهش زمان رسیدگی و خطرات مربوط به جعل یا مفقود شدن پرونده ها، افزایش دقت رسیدگی‌ها و درنهایت افزایش رضایت مندی عمومی مراجعان به هر دو نهاد شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 21 June 2023

سامانه خودکاربری لایحه برای عموم مردم رونمایی شد/۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند/ثبت  ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیک بین قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی

 

تابناک _ نشست خبری محمد کاظمی فرد معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه  صبح امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه باحضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

محمد کاظمی فرد در ابتدای این نشست که با موضوع رونمایی از خودکاربری لایحه به عنوان بیست و نهمین خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی با تبریک آغاز هفته قوه قضاییه گفت:رهبر معظم انقلاب در بخشی از حکم انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی را مورد تاکید قرار دادند.

وی ادامه داد: علاوه بر این رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را در شهریور ماه سال گذشته ابلاغ کردند و بر هوشمندسازی فرآیند‌ها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات قضایی تاکید ویژه‌ای داشتند.

کاظمی فرد گفت:در سند تحول قضایی که یکی از مهمترین و به روزترین و متعالی‌ترین سند‌های کشور است توجه به گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی بیشتر مردم به عدالت مورد تاکید ویژه قرار گرفته است و موضوع بیش از ۵۰ درصد راهکار‌های سند تحول قضایی را شامل می شود.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در سال‌های گذشته اقدامات فراوانی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین و فرآیند‌هایی که منتج به کاهش اطاله دادرسی صرفه جویی در بودجه‌های قوه قضاییه می‌شود انجام داده است و ده‌ها سامانه در این راستا توسعه پیدا کرده اند. استفاده از فناوری‌های نوین باعث ایجاد چرخش‌های تحول آفرین مبتنی سند تحول قضایی در دستگاه قضایی شده است. 

رییس مرکز آمار و فناوری‌های قوه قضاییه گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه توسعه خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است. در خودکاربری‌ها هدف این است ارائه خدمات غیرحضوری به صورت آسان و رایگان مورد توجه است.

کاظمی فرد گفت: خودکاربری ویژه یا مراجعین حرفه‌ای قوه قضاییه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به گونه‌ای طراحی شده است که انجام تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده در مراجع قضایی بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی یا حتی محاکم قضایی قابل انجام است. یک مراجعه کننده حرفه‌ای نیازی به مراجعه به دفاتر ندارد که از امکان خوب دوران تحول دستگاه قضایی است وکلا در سال ۱۴۰۱ تعداد چندین میلیون میلیون لایحه و کارشناسان بیش از یک میلیون نظریه کارشناسی را بدون حضور در دستگاه قضایی ثبت کرده اند. روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر از وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد این سامانه می‌شوند و بیش از ۲۴۰ هزار اقدام مرتبط با پرونده هایشان را انجام می‌دهند. این سامانه در کاهش مراجعه و اطاله دادرسی نقش مهمی دارد و فرآیند‌ها راتسریع می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه در قوه قضاییه با بهره گیری از فناوری‌های نوین محدوده مکانی و زمانی دسترسی به خدمات قضایی برای مردم برداشته شده است گفت: در پهنه جغرافیایی کره زمین و تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره گیری خدمات الکترونیک قضایی فراهم شده است. مردم عزیز در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت شبانه روز میتوانند از طریق پنجره واحد قوه قضاییه به ۲۸ خدمت الکترونیک قضایی مورد نیاز خود به صورت برخط و غیرحضوری دسترسی پیدا کنند.

 روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر وارد پنجره واحد الکترونیک قوه قضاییه می‌شوند

وی گفت: روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر وارد پنجره واحد الکترونیک قوه قضاییه می‌شوند و بیش از ۱۰۰ هزار خدمت را به صورت خودکاربری بدون حضور فیزیکی در مراجع یا دفاتر خدمات قضایی رایگان دریافت می‌کنند.

وی افزود: در گذشته به دلیل اینکه تمامی خدمات قوه قضاییه نیازمند مراجعه حضوری به مراجع قضایی در داخل کشور بود، امکان دسترسی به خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور بسیار محدود بود و امکان استفاده نداشتند که با کمک شرکت‌های دانش بنیان انجام شد؛ با دریافت این شناسه امکان دسترسی به پنجره واحد خدمات الکترونیک برای ایشان فراهم می‌شود. همچنین می‌توانند در جلسات رسیدگی به‌ صورت الکترونیکی و از راه دور شرکت کرده یا نسبت به انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت اقدام کنند. با همکاری شرکت دانش بنیان در سال ۱۴۰۱، یک میلیون نفر شناسه قضایی ثنا را بدون حضور در دستگاه قضایی دریافت کرده اند. 

کاظمی فرد گفت: ۲۶ میلیون بازدید از درگاه ملی قوه قضاییه به ثبت رسیده است. سامانه نوبت دهی واحد‌های قضایی و پزشکی قانونی و دیوان عدالت اداری انجام شد تا جلوگیری شود از صف‌های طولانی و نوبت فروشی یا فساد‌های مربوطه و به طور میانگین امکان نوبت گیری در ۵ روز کاری میسر می‌باشد. تعداد ۲.۵ میلیون قرارداد الکترونیک وکالت بین وکیل و موکل منعقد شده است.

وی افزود: درحال حاظر مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه بطور میانگین به یک روز کاری کاهش پیدا کرده است.

وی گفت:در سال ۱۴۰۱ حدود دو میلیون و دویست هزار گواهی عدم سوء پیشینه صادر شده است سال گذشته ۴۴ درصدی رشد داشته است.

وی با بیان اینکه برنامه دستگاه قضایی این است که مواردی که فاقد پیچیدگی حقوقی است را به تدریج خود مردم واگذار کند، گفت: در طرح خدمات الکترونیک جهادی افرادی که در مناطق محروم که مرجع قضایی نداشتند و کمتر توسعه یافته و و فاقد امکانات قضایی هستند با کمک دفاتر خدمات قضایی در طرحی به اسم طرح خدمات الکترونیک جهادی در مناطق محروم اجرا می شود.

طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضایی رایگان در ۱۵۰ نقطه کشور اجرا شد

کاظمی فرد گفت: تاکنون طرح جهادی ارائه خدمات الکترونیک قضایی رایگان با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در بیش از ۱۵۰ نقطه راه‌اندازی و اجرا شده است و استان‌های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و خراسان جنوبی، اصفهان وکردستان را تحت پوشش قرار داده است. با توجه به استقبال سایر استان‌ها، این طرح در تمام مناطق فاقد مرجع قضایی کمتر توسعه یافته اجرایی خواهد شد. مردم در این طرح جهادی تمام خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می‌شود به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی گفت: ارتباط تمامی کلانتری‌های سراسر کشور با مراجع قضایی به صورت برخط والکترونیک است. در این طرح امکان دریافت مستقیم و برخط شکوائیه در راستای اجرای ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری فراهم‌شده است. با اجرای این طرح موجب کاهش زمان رسیدگی و خطرات مربوط به جعل یا مفقود شدن پرونده ها، افزایش دقت رسیدگی‌ها و درنهایت افزایش رضایت مندی عمومی مراجعان به هر دو نهاد شده است.

کاظمی فرد بیان کرد: اگر کسی به کلانتری مراجعه کند در همان‌جا شکوائیه تنظیم و به‌صورت برخط برای مراجع قضایی ارسال می‌گردد و نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا واحد‌های قضایی نیست و صرفاً با یک‌بار مراجعه به کلانتری‌های سراسر کشور اقدام به ثبت شکوائیه خود می‌نماید. این شکایت‌ها به دادسرا و مجتمع‌های قضایی ارسال می‌شود و تمامی اقدامات دیگر از طریق همان بستر الکترونیک و به صورت برخط و آنلاین انجام می‌شود.    

وی گفت:ابلاغ الکترونیک قضایی یکی از چرخش‌های تحول آفرین در دستگاه قضایی میباشد. اجرای این طرح علاوه بر کاهش چند صد میلیاردی هزینه‌های ابلاغ قوه قضاییه، باعث کاهش اطاله دادرسی و همچنین رعایت حقوق شهروندی شده است. در حال حاضر ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۱ امکان دریافت شناسه قضایی ثنا برای اتباع بیگانه نیز فراهم شد.

۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند

وی گفت:دادرسی الکترونیکی یکی دیگر از موارد است، در این طرح به جای اعزام زندانیان به مراجع قضایی جهت شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی، این موضوع به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اجرای این طرح نیز علاوه بر کاهش چند صد میلیاردی هزینه‌های اعزام و بدرقه زندانیان، باعث افزایش امنیت، کاهش مخاطرات انتقال زندانیان و ورود اشیاء ممنوعه به زندان و حفظ حقوق زندانیان و ازدست نرفتن زمان دادرسی آن‌ها شده است که نتیجه آن کاهش اطاله دادرسی می‌باشد. در حال حاضر در یک چرخش تحول آفرین حدود ۸۰ درصد زندانیان کشور به صورت الکترونیکی در جلسات تحقیق و رسیدگی شرکت می‌کنند؛ که باید در این زمینه با کمک رسانه برای استفاده از آن فرهنگ سازی شود.

کاظمی فرد گفت: هوشمند سازی فرآیند‌های قضایی یکی از اقدامات و تکالیفی است که به عهده ما است در زمینه کاهش اطاله دادرسی، افزایش اتقان آرا قضایی و تسریع اجرای احکام، ایجاد سامانه سهام یا همان سامانه هوشمند استعلامات مالی است. این سامانه ۴ استعلام موثر در پرونده‌های قضایی یعنی حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی را به صورت برخط و آنلاین در اختیار قضات اجرای احکام دادگستری‌های سراسر کشور قرار می‌دهد. در سال ۱۴۰۱ در یک اقدام موثری استفاده از این سامانه نسبت به سال قبل ۱۲ برابر رشد استفاده دارد. از ۲۰۰ هزار استعلام در سه ماهه ۱۴۰۲ به یک میلیون پرونده رسیدیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس با توجه به تعداد کارشناسی‌های ارجاع شده، صلاحیت و محل کارشناسی اقدام به پیشنهاد کارشناس می‌کند. اتقان آرای قضایی و کاهش اطاله دادرسی از مزیت‌های این سامانه است. در سال گذشته تعداد ۱۰۰ هزار کارشناس با استفاده از سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس انتخاب شده اند. در بانک اطلاعاتی محکومان متواری لیست تمامی افراد متواری در سامانه درج می‌شود و به همراه برگ جلب و نیابت سراسری در اختیار فراجا و تمامی سامانه‌های کنترل تردد قوه قضاییه قرار می‌گیرد. در حال حاضر اگر فردی متواری وارد قوه قضاییه یا فراجا شود توسط سامانه کنترل تردد به متولی اطلاع داده می‌شود که جهت دستگیری اقدام کنند. صلاحیت جغرافیای با همکاری کانون کارشناسان انجام و صلاحیت‌های کارشناسان را به لحاظ جغرافیایی انجام دادیم.

وی گفت: بر اساس سند تحول قضایی سامانه شهود و مطلعین با هدف افزایش کیفیت آرای قضایی، شناسایی شهود حرفه‌ای و جلوگیری از تبانی است راه اندازی شد و افرادی که بیش از چند بار شهادت داده باشند توسط این سامانه شناسایی می‌شوند و به صورت بر خط به قاضی اطلاع رسانی و هشدار داده می‌شود که این فرد جزو شهود حرفه‌ای هستند. قاضی نیز با علم به این موضوع اقدام به اتخاذ تصمیم می‌کند.

کاظمی فرد تصریح کرد: شفافیت داده‌ها آراء جرائم اقتصادی به صورت برخط به موجب قانون در سامانه به صورت عمومی منتشر می‌شود. سامانه انتشار آرای قضایی بر اساس سند تحول قضایی ایجاد شده است و شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضایی است.

گمنام سازی ۱۰ میلیون رای

وی گفت: پروژه گمنام سازی و رعایت حریم شخصی افراد که از موضوعات مورد تاکید سند تحول قضایی است با استفاده از هوش مصنوعی سرعت در حال انجام است و تا کنون ۱۰ میلیون رای گمنام سازی شده است و در اختیار دیوان عالی کشور و پژوهشگاه قوه قضاییه قرار گرفته است. امکان استعلام سوابق محکومیت‌های مالی برای عموم مردم در سامانه سجل محکومیت‌های مالی ایجاد شده است این سامانه امـکان اسـتعلام محکومیت‌های مالـی اشـخاص حقیقی و حقوقـی در صـورت رضایـت شـخص اسـتعلام شـونده را بـرای کلیـه فعـالان اقتصـادی به‌منظور افزایـش امـکان تقاطـع اطلاعـات و ایجـاد شـفافیت فراهم کرده است. همچنین این استعلام در اختیار بانک مرکزی جهت استفاده در سامانه‌های اعتبار سنجی قرار گرفته است.

ثبت بیش از ۲میلیون‌و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت در سال گذشته

وی گفت: سامانه قرارداد الکترونیک با هدف شفاف سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شد که تا قبل مشخص نبود در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰هزار قرارداد الکترونیک وکالت به ثبت رسیده است و ۵.۵ میلیون استعلام از جانب سازمان امور مالیاتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده است. 

کاظمی فرد افزود: قرارداد الکترونیک وکالت علاوه بر حمایت از موکل، شفافیت‌های مالی در میان وکلا و قوه قضاییه را به همراه دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: سامانه‌های مشارکت نهاد‌های مردمی و گزارش گران فساد با اولویت در اعلام فساد اداری و جرایم سازمان یافته راه اندازی شده است.

ثبت  ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیک بین قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی

کاظمی فرد گفت:تعاملات سازمانی در حال حاضر ۸۳ دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی به صورت برخط از قوه قضاییه وب سرویس متفاوتی دریافت می‌کنند و بیش از ۱۶۷ میلیون تبادل الکترونیکی در این مرکز میان قوه‌قضاییه و این دستگاه‌ها به ثبت رسیده است و این موضوع نقش مهمی در ارائه خدمات به مردم دارد. سرعت دهی به امور مردم از ویژگی‌های است که این تعاملات و تبادلات فراهم کرده است. استعلامات بر خط قضایی با ۳۰ استعلام نقش مهمی در فرآیند امور قضایی ایفا می‌کند. استعلام‌های مربوط به شاغل بودن، استعلام‌های مرتبط با چک، استعلام‌های مربوط به اسناد الکترونیکی و استعلام‌های مرتبط با هویت افراد برخی از استعلام‌های برخط است که جزو این ۳۰ مورد قرار می‌گیرد. در سال گذشته یک میلیون و ۷۳۵ هزار و ۱۳۴ استعلام از طریق این سامانه انجام شده است که باعث تسریع در رسیدگی می‌شود که با راه اندازی استعلامات الکترونیکی با دستگاه‌های دولتی و نیز استفاده از ابزار‌های هوشمند روال رسیدگی پرونده تسریع شده است در سال گذشته تعداد حدود ۱.۵ میلیون استعلام برخط قضایی انجام شده است.

کاظمی فرد گفت: یکی از چالش‌های فرآیند رسیدگی که در سند تحول قضایی به آن اشاره شده است و در بیانات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه سال گذشته نیز آمده است غیرمتقن بودن برخی از آراء و تصمیمات قضایی است. یکی از راهبرد‌های سند تحول قضایی برای حل آن استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضایی است. سامانه آرای قضایی، دستیار هوشمند قضایی، سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس، سامانه شهود و مطلعین، بررسی برخط ادعای اعسار افراد، سامانه دسترسی قضات به استعلامات برخط، سامانه هوشمند استعلامات مالی برخی از اقدامات دستگاه قضایی در خصوص متقن شدن آرای قضایی با کمک فناوری‌های نوین است. یکی از این اقدامات سامانه انتشار آرای قضایی است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: هدف از این سامانه بر اساس سند تحول قضایی ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضایی است. انتشار عمومی آرای قضایی با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص در پرونده با امکان تحلیل و ارزیابی عمومی و ترغیب اشخاص از جمله نخبگان از تاکیدات سند تحول قضایی است. کار گمنام سازی و رعایت حریم شخصی افراد که از موضوعات مورد تاکید سند تحول قضایی است با سرعت در حال انجام است و تا کنون ۱۰ میلیون رای گمنام شده است.

کاظمی فرد بیان کرد: در راستای کرامت مراجعین خدمات سیار الکترونیک قضایی ویژه جانبازان، سالمندان و معلولان در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ایجاد شده است.

وی گفت: همچنین تعداد ۲۰۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در آزمون برگزار شده، قبول شده اند که پس از طی مراحل پذیرش مجوز دفتر خدمات الکترونیک قضایی صادر می شود تا از شلوغی موجود در دفاتر کاسته شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: به‌منظور مساعدت حال و حفظ کرامت مددجویان محترم کمیته امداد امام خمینی، امکان استعلام آنلاین و برخط افراد تحت پوشش برقرار و مددجویان در دفاتر خدمات قضایی یا مراجع رسیدگی‌کننده فراهم شده است.

وی گفت:بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی هستند و لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آنان از سیاست‌های دستگاه قضایی است. از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه احراز هویت برخط، پیام رسان ها، شکواییه ساز، دادرسی الکترونیک و تبدیل گفتار به متن بهره گرفته ایم، اما اعتقاد داریم می‌توانیم با همفکری و تلاش خدمات بهتر و بیشتری را به مردم و دستگاه قضایی ارائه دهیم. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ایده‌های خود را برای تسریع در خدمات قضایی ارائه کنند و دستگاه قضایی از آن‌ها کاملاً حمایت می‌کند. امید است شرکت‌های دانش بنیان بیشتری در زمینه فناوری قضایی به ارائه خدمت به مردم بپردازند و دستگاه قضایی نیز با حمایت از آن بتوانند تلاششان را دوچندان کنند. امروزه از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه احراز هویت برخط جهت دریافت شناسه قضایی ثنا (۸ شرکت)، پیام رسان‌ها (۱ شرکت)، دادرسی الکترونیک (۳ شرکت) و تبدیل گفتار به متن (۲ شرکت) بهره برده شده است تا با همفکری و تلاش خدمات بهتر و بیشتری را به مردم و دستگاه قضایی ارائه شود. احراز هویت غیر حضوری جهت دریافت شناسه قضایی با کمک ۸ شرکت دانش بنیان انجام می‌شود. در سال گذشته ۱ میلیون نفر از این روش شناسه قضایی ثنا را دریافت کرده اند که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است. 

کاظمی فرد به بحث استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت:کاربرد هوش مصنوعی در قانون گذاری و امور حقوقی نیز از موضوعاتی است که همواره مورد توجه بوده چنانچه این اعتقاد وجود دارد که تحولات در نظام‌های قضایی بدون توسعه الکترونیکی و بهره گیری از فناوری‌های نوین در این حوزه امکان پذیر نیست. استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در فرآیند صدور آرا و تصمیمات قضایی یکی از موضوعاتی است که در سند تحول قضایی کشورمان نیز وجود دارد. در راستای هوشمند سازی و بهره مندی از فناوری‌های نوین با بهره گیری از جدیدترین روش‌های هوش مصنوعی و پردازش متن روز دنیا متون آرا گمنام سازی شده است. از این آرا در دستیار هوشمند قاضی استفاده می‌شود تا به آرا مشابه و متعارض بر اساس موضوع دسترسی پیدا کنند و در اختیار نخبگان خارج از قوه قضاییه نیز قرار گرفته است. امکان سابقه یابی خودکار و هوشمند هر یک از اشخاص پرونده در اختیار قاضی قرار گرفته است تا تمامی سوابق آن شخص را در سامانه‌های قضایی در اختیار قاضی قرار دهد. ابزار گفتار به متن در اختیار تمامی قضات قرار گرفته است که با بیان دادنامه و صورت مجلس آن‌ها را با این ابزار به صورت متن در سامانه‌های قضایی قرار دهند. این ابزار با بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان و به روزترین روش‌های تبدیل گفتار به متن انجام شده است. امکان انتخاب هوشمند کارشناس با توجه به کار‌های ارجاع شده، شهر و صلاحیت کارشناس برای قاضی فراهم شده است. با استفاده از ۸ شرکت دانش بنیان و روش‌های هوش مصنوعی امکان احراز هویت غیرحضوری جهت دریافت شناسه قضایی فراهم شده است.

وی همچنین گفت: تکالیف ما را سند تحول قضایی مشخص کرده که در این زمینه پیشرفت ۷۰درصدی داشته امیدواریم تا پایان سال تکالیف خود را با محوری فناوری اطلاعات به اتمام برسانیم و زیر ساخت اجرای سند تحول را انجام دهیم بحث ارجاع هوشمند کارشناس و دستیار هوشمند قضایی، گفتار به متن شناسایی هوشمند شهود و ... نیز در این راستا بوده است.

رئیس مرکز آمارو فناوری قوه قضاییه در مورد سامانه سیاق گفت: اقدام مشترک بین مرکز و بانک مرکزی است ،مسدودی برخط است که جزییات این سامانه را به جلسه رونمایی از این سامانه در بانک مرکزی اعلام خواهیم کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مورد اینکه چه تعداد دادگاه الکترونیک از خارج کشور با داخل انجام شده است گفت: برای ایرانیان خارج از کشور تمهیداتی در نظر گرفته شده است و دادرسی الکترونیک برای این افراد بدون حضور فیزیکی انجام شده است آمار دقیقی از تعداد این جلسات وجود ندارد، اما برای مثال جلسه‌ای در استان مرزی خراسان جنوبی با شخصی در آلمان درحال برگزاری است. 

کاظمی فرد ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از این خدمات ندارند که می‌توانند بصورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند و به دنبال این هستیم تا الزاما جلسات افراد خارج از کشور بصورت الکترونیک برگزار شود. 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: برای خارجیان داخل کشور نیز اقدامات لازم تسهیل شده است و این افراد می‌توانند ثنا خود را ثبت کنند و از پنجره واحد خدمات قضائی استفاده کنند.

تهیه بانک محکومان متواری

کاظمی فرد در حوزه همکاری با سایر نهاد‌ها در موضوع محکومان متواری گفت: ما بانک محکومان متواری را تهیه کردیم تا سایر دستگاه‌ها بتواند به صورت بر خط با استعلام از آن مطلع شوند و اجرایی شدن این طرح می‌تواند در کاهش متواری شدن نیز موثر باشد که پایه آن فناوری است.

وی در مورد ضبط فرایند‌های دادرسی گفت: ابتدا توسعه تجهیزات الکترونیک نیاز است، فعلا در این حوزه به لحاظ حقوقی و فنی بررسی می‌کنیم که چه جلساتی ضبط شود و تا پایان سال امیدواریم بتوانیم به لحاظ فنی به جایگاه مناسب در این حوزه برسیم.

کاظمی فرد در مورد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان گفت:در حوزه غیر حضوری شدن خدمات در سال ۱۴۰۱ یک رشد ۱۰۰درصدی در استفاده از سامانه هوش مصنوعی داشتیم که بدون کمک شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانستیم به این هدف برسیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مورد خدمات برخط ارائه شده در قوه قضاییه ایران نسبت سایر کشور‌ها نیز گفت: بررسی دقیقی در این حوزه نداشتیم و با مشاهدات میدانی با تعاملاتمان به این نتیجه رسیدیم که ابلاغ الکترونیک قضایی در تمام کشور‌های دنیا حتی پذیرفته نیست و این امر پستی انجام می‌شود. در مورد پابند الکترونیک نیز همین است، در حوزه دادرسی الکترونیک بین زندانیان می‌توانیم بگوییم جز معدود کشور‌ها با تجربه درخشان و قابل آموزش به سایر کشور‌ها هستیم که مراودات خوبی هم داشته ایم. در جلسات متعدد متوجه شده ایم که در این حوزه‌ها عقب نیستیم حتی در بسیاری حوزه‌ها از کشور‌ها اطراف جلو و حتی به بلوغ رسیده ایم.

کاظمی فرد در مورد ارجاع هوشمند پرونده به کارشناس گفت: بر اساس صلاحیت جغرافیایی و کاری کارشناس انتخاب و مهمترین آن تعداد ارجاع در گذشته است، میانگین کشوری این موضوع ۱۱درصد است که از این روش استفاده می‌شود اگرچه که استان‌هایی تا ۴۰ درصد از این سامانه استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مورد تقویت سامانه‌ها برای جلوگیری از اختلال و قطعی گفت: وظیفه ما است که اختلال و قطعی را رفع کنیم چرا که کیفیت خدمات نیز وظیفه ما است و همه تلاشمان این است که این کار انجام دهیم و روندی که در پیش داریم بسیار رو به بهبود است خیلی کار‌ها در این زمینه انجام داده ایم و نسبت به قبل کیفیت خدمات بسیار بالا رفته است، اما تعهد می‌دهیم که کار را بهتر و کیفیت سرویس دهی را افزایش دهیم و رسانه‌ها کمک کنند که بار روانی این موضوع را کاهش دهیم و منجر به بروز اتفاقات منفی نشود.

وی در مورد پراکندگی دفاتر خدمات الکترونیک گفت: دفاتر خدمات الکترونیک در شهر‌های پر جمعیت معمولا شلوغ هستند و اولویت ما هم ارائه خدمات در شهر‌های پر جمعیت است امیدواریم پراکندگی را پس از بررسی نتایج آزمون با صدور مجوز تاسیس این دفاتر پراکندگی را نیز افزایش دهیم. توریع نامناسب دفاتر خدمات الکترونیک به دلیل تعداد کم دفاتر است، اما به دنبال توسعه ارایه خدمات بر خط هستیم که نیازی به مراجعه حضوری باشد.

سامانه خودکاربری لایحه رونمایی شد

در ادامه برنامه از سامانه خودکاربری لایحه به عنوان بیست و نهمین خدمت دستگاه قضایی رونمایی شد و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در این باره گفت:یکی از سیاست‌های قضایی توسعه خودکاربری‌ها و توسعه امور توسط خود مردم است و در این مسیر اقدامات زیادی در پنجره واحد خدمات قضایی ایجاد کردیم که می‌توانید شخصا در منزل انجام دهید.

وی ادامه داد: از این رو توصیه می‌کنیم شهروندان خود مراجعه کرده و کد ثنا خود را در اختیار کسی قرار ندهند تا وارد چالش‌های امنیتی نشوند.

وی گفت: تا پیش از این تبادل اطلاعات بین افراد و محکمه قضایی بحث لایحه در یک پرونده است که در گذشته با مراجعه حضوری به مراجع قضایی یا دفاتر خدمات قضایی بود که از امروز این امکان ایجاد خواهد شد که شهروندان در چهار موضوع لایحه بتوانند وارد شده و خود این کار را انجام دهند در واقع لوایح متون پیش فرض دارند.

امروز زیر ساخت آن افتتاح شد، اما لیست بلند بالایی از موضوعاتی داریم که به ترتیب به آن اضافه خواهد شد ابتدا موضوعاتی که چالش‌های کمتر داشتند و در هفته‌های آینده موضوعات جدید نیز به آن اضافه خواهد شد با ثبت لایحه بیست و نهمین خدمت قضایی در پنجره واحد قضایی ایجاد خواهد شد.

وی در پایان گفت: کاری که شهروندان می‌توانند انجام دهند را به خودشان می‌سپاریم و ما تنها چالش‌های آن را بر طرف می‌کنیم و همه این موضوعات در راستای ایجاد امید در جامعه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار